torsdag 15 december 2011

Kvinnans Gudinneskap

~
lika mycket som påven i Rom tror på Gud
tror jag på dig som Gudinna

vårat troende diverserar så, du är ju kvinna
bevisen tynger, de mina bud

Saliga Kvinna,
du ju både liv giver, eller kan tager
detta vet vi ju allom

det även du som väljer, samt får
emedan vi män dig giver, ok åtrår

bevisen är våran skrud
vi vet det innerligt, innan hud

Du Gudinna, du Kvinna
vi bör dig bejaka, intill du av paradiset imma

~








+ Sakrofon
++ Tu est Divina

Exp, Exp, SvD, SvD, DNDN, AftAftAft
taggar: gudinna, gudinnor, gudinneskap, sakralitet, kvinnor, kvinnan, helig, åtrå, dyrka, divinitet

5 kommentarer:

Sandra sa...

sv: Men tack!

Anna sa...

Jag vet inte om bloggartikeln var ironisk eller ej, men oavsett vad kan jag simpelt nämna att Gudinna eller människa, allt en kvinna önskar är fred och frihet. Vi vill kunna leva i denna värld tillsammans med män, utan rädsla, utan övergrepp, utan förtryck.

Det mest fantastiska julmiraklet vore att få en grundläggande respekt mellan könen.

Maria sa...

Vilken underbar dikt, om detta bara vore allmängiltigt!

Riverman sa...

@Anna: Vill vi inte alla det? Så väl män, kvinnor och barn.

Det kanske inte behöver vara en könsfråga i egentlig mening. Jag vill t.ex inte råka ut för misshandel när jag går på stan en lördag kväll. Men risken för att jag ska råka illa ut är påtaglig (just pga. att jag är man).

Så handlar egentligen inte frågan om människors lika rätt till respekt för sinne och kropp?

Anna sa...

Riverman - jag håller helt med om att det inte borde vara en könsfråga. Ifall män och kvinnor i allmänhet kunde visa ett ärligt engagemang mot våld och övergrepp - oavsett om en man eller kvinna drabbades - skulle vi inte ha det här hopplösa könskriget.

Sen går det givetvis inte att detaljjämföra företeelser rakt av (våldtäkt och misshandel är exempelvis inte jämförbart; det vet var kvinna, men kanske inte en man), men poängen är att det någon upplever som ett problem ska respekteras som ett problem.

Jag diskuterar gärna mannens situation i samhället idag och jag är beredd att stötta där, och jag hoppas att män vill visa respekt för kvinnors situation också och kanske skippa lite av den vanliga retoriken att allting bara är feministkonspirationer.

Mvh
Anna